De impact van een vrouw aan de top


De impact van een vrouw aan de top

NRC - Anne Dohmen

Vier jaar geleden, toen Dimitri de Vreeze bestuurder werd van chemiebedrijf DSM, voelden de discussies aan de bestuurstafel als een „wedstrijdje". Iedereen wilde zijn eigen mening uiten, en die ook terugzien in de besluitvorming.

Nu verlopen de bestuursvergaderingen heel anders. Er worden geen wedstrijden meer gespeeld, maar gevoelens gedeeld. De bestuurders van DSM zijn getraind, en het resultaat kan worden samengevat in een codewoord: red hat. Wie zegt dat hij de 'rode hoed' opzet, in lijn van een methode van de Britse psycholoog Edward de Bono, benoemt zijn of haar gevoel. En een gevoel, zegt De Vreeze (1967), is per definitie correct. „Dat hoef je nooit te verdedigen." 

De verandering in de vergadercultuur werd in gang gezet na de benoeming van de nieuwe financieel directeur. De Zwitsers-Britse Geraldine Matchett bracht op drie punten diversiteit met zich mee: ze is vrouw, niet-Nederlands en jong (1971).

Lees verder op nrc.nl